Łuk Cezara

Jest to miejsce, które funkcjonuje jako bezpośrednie połączenie komunikacyjne toruńskiej starówki z przedmieściem bydgoskim. W wiekach wcześniejszych dostęp do serca Torunia z tej strony był niemożliwy. Powodem tego były zabudowania oraz pas murów obronnych, których dodatkowym wzmocnieniem były baszty i bramy wjazdowe.

Pomysł na modernizację tej przestrzeni pojawił się na początku XX w. W 1910 postanowiono, że parter środkowej kamienicy z XVIII-wieczną elewacją będzie korytarzem komunikacyjnym. Autorem projektu przebudowy był Karl Caesar, architekt i właśnie od niego pochodzi nazwa Łuk Cezara. W latach 30 XX w. pojawił się koncept, aby w tym miejscu poprowadzić tory tramwajowe. Zapotrzebowanie na większą przestrzeń spowodowało, że przebito partery dwóch bocznych budowli. Tramwaj w tym miejscu jeździł od 1936 do 1970 r.

 

CIEKAWOSTKA:

Pierwsza stała linia tramwajowa istniała od 1891 r. i był to tabor konny. Tramwaj kursował od 7:00 do 23:00, na trasie od bydgoskiego przedmieścia, przez starówkę, do dworca kolejowego Toruń Miasto. W 1899 r. nastąpiła elektryfikacja toruńskich tramwajów. Obecnie miasto dysponuje 8 liniami w tym dziennymi i nocnymi. Od 2008 r. przy ulicy Sienkiewicza 24/26 na Bydgoskim Przedmieściu, gdzie znajduje się zajezdnia miejska, istnieje Muzeum Toruńskich Tramwajów. Wystawa składa się z wielu wyjątkowych eksponatów z różnych okresów m. in.: ubrań, urządzeń, zdjęć, map oraz rozkładów jazdy. Toruński MZK, oferuje również  przejażdżki zabytkowym tramwajem.

W kamienicy nr 37/39 na ulicy Piekary, tuż przy Łuku Cezara w XIX w. mieściła się oficyna drukarska. Tu w 1858 r. wydrukowano dzieło Adama Mickiewicz pt.”Pan Tadeusz”. Było to jej pierwsze wydanie w będącej pod zaborami Polsce.